Szabadtér

Egy fotó üzenete

június 17, 2008 · 33 hozzászólás

Fotó: Mihály László (ÚMSZ)

A fenti fotó vasárnap este készült a sepsiszentgyörgyi MPP székházban, valószínűleg percekkel azután, hogy Csintáék megtudták, hogy vesztettek. 

Nézzük jól meg ezt a képet. Mit látunk hátul a falon? Nagy-Magyarország etnikai térképét a trainoni határokkal. Fájdalmas Trianonsiratás egyik legismertebb szimbóluma ez az 1910-es népszámlálás alapján dolgozó, a magyarok etnikai határait enyhén eltúlzó térkép. Alatta egy Szent Koronás plakát, talán valamilyen nagynemzeti előadás plakátja lehet, vagy valamilyen történelmi nemzeti giccsposzter.

Na ennek a világnak, ennek a mentalitásnak lejárt a szavatossága ezzel a választással. És vele együtt azok is akik kétségbeesnek előtte. Lejárt a XX. Század. Lejártak azok is akik benne ragadtak.

Nagyobb a szimbólumértéke ennek a fotónak, mint azt bárki gondolná.

Kategóriák: MPP · Nemzetsiratás

33 responses so far ↓

  • hozzaszolo // június 17, 2008 at 10:51 am

    Mi van mar megint? Nyertetek, oruljetek s ne mind rugdossatok a masikat. Kulonben is ez a foto ugy szar, ahogy van.

  • exit // június 17, 2008 at 11:17 am

    Szerintem azzal, hogy egyik szapulja a masikat, nem a magas IQ szintet bizonyitja, ugyebar mint tudjuk a nem hivo egyedeknek ebbol sokkal tobb van mint a hivoknek…ahogy szoktak mondani ” magyar eszi a magyart” a legnagyobb ellenfele a magyarnak onmaga. Ez a politika ott szar ahol mar a mag megfogant, most kinott egy nagy fa.. ami arnyekotborit mindket felre, es addig halad az arnyek mig mindketto belezuhan a sza… ba……

  • Quasimodo // június 17, 2008 at 11:25 am

    Nem tudom mi a bajod Nagy-Magyarorszag etnikai terkepevel. Talan neked sem artana egy Nagy-Magyarorszag etikai terkep, hogy tudd te hol laksz.

  • Tihi // június 17, 2008 at 11:47 am

    Van nekem Nagy-Magyarország etnikai térképem. Többek között pontosan az is megvan amelyik ott a falon lóg, ezért ismerem. Csak egy könyvben tartom. Néhanapján előveszem, ha történelmi kérdésekről beszélgetünk. Ha a múlt a téma, történelmi szempontból. Nem a jelen, vagy a jövő.

  • hozzaszolo // június 17, 2008 at 1:28 pm

    Mar elegge kezdenek szanalmassa valni a beirasaid Tihi. Tenyleg el kene kezd az irast valami mas mufajban, csinalj interjukat, tudosits… a profik is igy kezdtek, te meg ettol meg eleg messze jarsz…Nem szegyen lentrol kezdeni, ahogy Borboly baratod is mondta, lentrol felfele kell epitkezni. Szoval nem keso tanulni. Aztan majd negy-ot ev mulva mar tudsz jo velemenyanyagokat irni, roviden, nem tulirva es lenyegretoroen. Ez most igy, pancserseg es grafomaniara vall.

  • Anarchy // június 17, 2008 at 1:44 pm

    Hm. Ez az írás túlzás. Azok az emberek nem lehetnek normálisak akik a plakáton levő rendezvényre elmennek vagy kiteszik azt a térképet vagy mi?
    Vannak barátaim akiktől elég távol áll mindenféle politikai őrültség s mégis ott a falukon valami ami pozitív értelemben magyaros. S akko mi…Nehogy má a végén attól is náci legyen valaki ha mondjuk népzenét hallgat vagy kitesz a lakásában egy keresztet a falra…

  • Tihi // június 17, 2008 at 2:17 pm

    @ hozzászóló

    A fene sem akar profi újságíró lenni. Én nem készülök erre, nem is érdekell. A vélemény szubjektív dolog. Egyet lehet érteni vele vagy sem. De ebből azt kihozni, hogy ez most üt nem tudom milyen szintet? De kinek is célja ebben a blogban, ebben a bejegyzésben itt valami fantasztikus elemzési szinet ütni? Ez egy hangulatbejegyzés, egy kis blogban. Ennyi kérem. Valami hozzászólás esetleg a véleményhez? Olyanod is van? Témához hozzászoló kommentet tudsz produkálni vagy csak személyeskedni?

    @ Anarhy

    Senki sem mondta, hogy nem normálisak azok az emberek akik revizionista térképeket raknak a falaikra. Nem beszéltem sem népzenéről, sem keresztről, sem nácikról. Nem tudom ezek hogy jönnnek ide. Vagy most tudatosan próbálod összemosni a dolgokat?

    Én ezt mondtam: Az ilyen térképek és poszterek által képviselt múltsírató nacionalizmus ideje lejárt. És amint a választási eredmények mutatják (nemcsak Szentgyörgyön) erre már szerenécsre a nép sem vevő. Ez a fotó egy korszakváltás metaforája lehetne. Én ennyit mondtam.

  • Bognár Zoltán // június 17, 2008 at 2:32 pm

    Nem lehet, hogy Kárpát-medence etnikai térképe?

  • Tihi // június 17, 2008 at 5:05 pm

    Nem, az konkrétan egy az 1930-as években készült Nagy-Magyarország etnikai térkép, amelyre rátették a Trianoni határokat. Nekem megvan az a térkép. A jobb alján van egy összehasonlítás Magyarország és Németország területi veszteségei között, kihangsúlyozva a Trianon mély igazságtalanságát a németek lengyelországi területi veszteségeihez képest. A térkép a Horthy féle reviziós korszak egyik legismertebb (és legszebb) propagandaanyaga. A szerzője érdekes módon egy nem magyar nevű ember. Sajnos Sepsin hagytam, ha nálam volna megmondanám pontosan neked ki készítette.
    A magyar etnikai határokat egy kicsit eltúlozza itt-ott, és az egész szöveg ami magyarázatként van a szélén kimondottan revizionista jellegű.

  • Quasimodo // június 17, 2008 at 5:38 pm

    nem etnikai hanem etikai terkepet javasoltam,hogy tudd, hogy hol laksz, hogy tudd, kik kozott elsz , hogy tudd, hogy milyen blogbejegyzest etikus irni es milyent nem.

  • Tihi // június 17, 2008 at 6:03 pm

    A múltbanézés, a trianonsíratás elitélése teljesen etikus az én véleményem szerint 2008-ban. Ezt az ésszerűség, és a normalizálódás megkívánja. Nem azt vitatom, hogy milyen volt Trianon. Nem kérdés, hogy igazságtalan volt. De ezen már túl kellene lépni. És az a két plakát sokat elmond azokról akik abban az irodában dolgoznak.

  • Anarchy // június 18, 2008 at 11:48 am

    De azon is túl kellene lépni, hogy ilyen hangemben beszélünk az “eltévelyedettekről” :)
    És konkrétan mi köze van a választásnak az “ilyen” gondolkodásmódhoz? És ha van, miért járt volna le a szavatossága, hisz ha jól tudom 3 városban is az ilyen eszmét képviselő polgármester győzött…

  • hozzaszolo // június 18, 2008 at 11:57 am

    Me nem lehet ide linket beirni? Lenne egy fotom a tisztanlatas vegett.

  • Toró Attila // június 18, 2008 at 3:11 pm

    Egy elkapott fotó alapján ilyen mélyreható következtetést levonni, egyenlő a semmivel.

    Toró Attila, fotóriporter

  • Mihály László // június 18, 2008 at 4:28 pm

    Mint valamennyire érintett, megjegyezném: a fotó elkészültekor semmi Nagy-Magyarország térképpel kapcsolatos üzenet nem fogalmazódott meg, tulajdonképpen annak a képsorozatnak a része, amely a szavazatszámlálások alatt az MPP sepsiszentgyörgyi irodájában lévő hangulatot hivatott dokumentálni.
    Persze, a képbe bele lehet bármit magyarázni, de – ahogy azt hozzaszolo is megjegyezte az elején – ez a fotó úgy szar, ahogy van – hozzátenném, ebben a térképes összefüggésben. Önmagában sem nagy alkotás, de mondom: fotósorozat egyik darabja.

  • Tihi // június 18, 2008 at 5:21 pm

    Ok hát teljesen mindegy a fő mondanivalóm szempontjából, hogy most Csintáék éppen odaálltak volna beállítottan mosolyogva a térkép elé, vagy csak “lekapták őket” előtte. A lényeg azon van, hogy ilyen térképek vannak abban az irodában, és ez sokat elmond az ott dolgozók mentalitásáról. Én egyébként nem is mondtam sehol, hogy Nagy-Magyarországhoz kapcsolodó üzenetek hangzottak akkor ott el, úgyhogy nem tudom miért hangsúlyozod ennek a hiányát ki.

    Amit hozzátesz ehhez a falon függő üzenethez a kép, az a maga szomóruság pillanata, az emberek csalódott arckifejezése, amely szinte metaforikusan találkozik a trianonsirató térképpel. A pillanat persze nem kellemes, és ha hiszitek ha nem, bennem is az együttérzés uralkodott el legelöször amint megláttam. Tudom milyen mikor meglátod a vesztés eredményeit. Csintáék sokat dolgoztak, lelkesek voltak, nagyon hittek abban amit képviseltek. Nem lehetett kellemes ezt átélni. Megértem őket itt ebben a pillanatban. De ilyen a politika.

    Hogy szar vagy sem a fotó, hát ezt mindenki döntse el magának. Ez szubjektív. Mindesetre talán nem véletlenül emelhette ki maga az ÚMSZ sem a teljes általad leadott sorozatból éppen ezt:

    http://umsz.manna.ro/umsz+/antal_arpad_vezer_sepsiszentgyorgy_2008_06_15.html

    Talán mégis értékes pillanatkép.

  • Toró Attila // június 18, 2008 at 7:08 pm

    Szerintem a fotóhoz kapcsolódó írás sz@rabb, ugyanis hamis dolgot állít. Egyrészt a sepsiszentgyörgyi választásokról, másrészt az MPP-ről és nem utolsó sorban Csinta Samuról.

    A fotó csak dokumentál(t) egy pillanatot.

    Néha elcsodálkozom az “írástudók” felelőségén.

    Érdekes, hogy a cikk írója nem a “Lesz ágyú” (Gábor Áron) és a “Tudsz sütni?” (Tamás Sándor) kijelentést illetve kérdést boncolgatta.

    Mindkettő a sepsiszentgyörgyi egykori Megyeháza dísztermében hagzott el.

    Az első 1848-ban , a második 2008-ban.

  • Tihi // június 18, 2008 at 7:57 pm

    Ne haragúdj, de részleteznéd kérlek mi olyan hamis ebben a bejegyzésben?

    Ugyanakkor ismétlem: a térkép a pillanattól függetlenül alátámassza azt ami a fő mondanivalóm. A pillanat csak egy ráadás.

    Aztán meg hogy jön ide Gábor Áron meg Tamás Sanyi, illetve az a másik épület?

  • Bognár Zoltán // június 18, 2008 at 9:51 pm

    Tihi, hát ebben az esetben tényleg rossz ötlet kiakasztani egy pártszékházban… Felőlem nyugodtan nosztalgiázhat bárki, csak akkor ne nézzen nagyokat, ha a PRM székházában WC Tudor portréja mellett Nagy-Románia térképe is ott díszeleg.
    Az a probléma, hogy itt mindenki kettős mércével mér. A derék polgárok nem tudják elfogadni, hogy a jogállam ott kezdődik, hogy eszméket, elveket, szabályokat teszünk meg viszonyítási alapnak, nem pedig az önérdeket. Szóval, ha a magyaroknak szabad nacionalistának lenni, akkor ne mondjunk semmit a románokra. Amennyiben zavar a románok nacionalizmusa, akkor legalább mutassunk jó példát, bár ezzel túl sokra úgysem megyünk, de legalább következetesek vagyunk :)

  • Tihi // június 18, 2008 at 10:41 pm

    Korrekt voltál Zoltán, egyetértek :)

  • hozzaszolo // június 19, 2008 at 8:09 am

    Tihi

    Tamas Sanyi peldaul budos zsidozni szokott tarsasagban, amikor az SZDSZ-rol beszelnek…. Csak, hogy tudd kiknek tolod a szekeret.

  • Tihi // június 19, 2008 at 8:13 am

    Látom még mindig nem sikerült egy a bejegyzés témájához kapcsolodó kommentet írnod. Nehéz ugye nem személyeskedni, és érvekkel jönni.

  • hozzaszolo // június 19, 2008 at 8:18 am

    Ha belinkelhetnek egy kepet, akkor cafolnam a terkepedet, de ide ugy latom nem lehet…

  • hozzaszolo // június 19, 2008 at 9:29 am

    kephttp://www.photoblog.com/kampany

  • hozzaszolo // június 19, 2008 at 9:33 am

    Na lehet csemegezni a fenti linken levo kepen is. Lam-lam Csinta Samuek irodajaban meg mik vannak… Ilyen meg az RMDSZ irodaban sincs valoszinu.

  • Tihi // június 19, 2008 at 9:41 am

    Te ez még mindig nem javít semmit az ÚMSZ képén. Azért mert van egy olyan Közép-Európa térkép is ott ami legalább 100 más erdélyi magyar irodában ott van mert a magyar kormány szétküldte sok évvel ezelőtt (igen, sok RMDSZ irodában is, pl. itt Kolozsváron), attól még mindig ott áll a szembe lévő falon a Horthy korszak revizionista gyöngyszeme.

  • Toró Attila // június 19, 2008 at 9:48 am

    Kiragadtál egy képet az UMSZ-ból, füztél hozzá egy szubjektív kommentet, miszerint ez a választás végleg elsöpörte azt a fajta mentalitást amely falra tesz dekorációs, vagy más célzattal Nagy-Magyarország etnikai térképet valamit Szent Koronás plakátot, …

    Ezért mondom, hogy hamis az amit az írásoddal próbálsz éreztetni. Messzemenően nem a Nagy-Magyarország sirató mentalitás és egy haladó pozitív „európer” mentalitás ütközetéről volt is szó.

    http://www.sepsiszentgyorgy.info/kampany/sepsiszentgyorgy_kampany.jpg

  • hozzaszolo // június 19, 2008 at 9:50 am

    Csakhogy ne hidd, hogy a tortenelem mellett nincs ott a jovo, ami ugye az RMDSZ szerint is a nagy kozos Europat es uniot jelenti, ami mellesleg ugy szar ahogy van. Na nem mintha a masik jobb lenne. Azt unom, hogy Te Samut nem is ismered megis felkezbol fikazod… Eloszor le kene tenni valamit az asztalra s aztan lehet hinteni. Az a bajod neked, hogy Te startbol fikazol mindenkit es nem is probalsz kapcsolatot teremteni olyanokkal, akik a masik oldalon allnak. Ellenzot le kene venni, kis libi.

  • Lolka // június 19, 2008 at 10:18 am

    “Érdekes, hogy a cikk írója nem a “Lesz ágyú” (Gábor Áron) és a “Tudsz sütni?” (Tamás Sándor) kijelentést illetve kérdést boncolgatta.”

    Szegény Gábor Áron, bő 160 évvel ezelőtt, mondott valami fontosat egy teremben, s úgy látom azóta abban a termben csak nagy dolgokat szabadna mondani, ha egyeseken múlna.

  • Toró Attila // június 19, 2008 at 10:29 am

    Nem, kedves Lolka! Sőt!
    Viccelni bármikor, bárhol lehet!

  • Tihi // június 19, 2008 at 10:53 am

    Kedves hozzászoló,

    Úgy beszélsz te mintha az elenzőt csak én hordanám, startból csak én fikáznák, a másik oldal meg egy kicsit sem. Szóval segít persze a mártír imidzs nektek most, érthető. De ha az emlékeim nem csalnak a startból fikázást a ti oldalatok kezdte el, és űzi már évek óta az RMDSZ irányába. Gyakorlatilag ebből az egy dologból faragtátok ki minden politikai támogatottságotokat.

    Beszéljünk, tárgyaljunk. Első lépésnek például áldásos lenne, ha felefednéd magad. Ugye nehéz olyannal tárgyalni, aki nem mutatkozik be, csak álnéven személyeskedik.

  • hozzaszolo // június 19, 2008 at 6:52 pm

    :) Ha tudnad, hogy en mennyire undorodok az MPP-tol, hjajaj. De amit Te csinalsz az annyira szanalmas, hogy sokkal tobb rosszat csinalsz kenyeradoidnak, mint jot. En Samut mint embert vedem, mert ismerem, ellentetben veled. Mondjal ot olyan nevet, aki az MPP-ben focizik es szobaalltal vagy ismerkedtel veluk az elmult fel evben… szemelyesen, nem itt.

  • Tihi // június 19, 2008 at 7:26 pm

    Miért kérdezel rá az evidenciára? Mégis hol kellett volna nekem találkoznom és beszélgetnem velük, talán a közös kampánystratégia megbeszélésen? Egymással szemben áló pártok vagyunk. Az RMDSZ-ben és az MPP-ben is sok száz ember van az én párbeszédmentes helyzetemben egy ideje. Ez van. Ezt nem én döntöttem el.

    Oszd már meg kérlek, mert még mindig nem kaptam arra választ, hogy mi a fene olyan szánalmas abban amit mondok? Talán az érveim? Magyarázd már meg a sok félperc alatt kimondott itéleted okait is. Miért nem lehet az, hogy egyszerűen más ideológiák mentén gondolkodunk? Erre nem gondoltál? Lehet, hogy neked az eleve szánalmas, hogy elítélünk egy revizionista térképet. Lehet, hogy egyszerűen nem értesz egyet a liberálisok nacionalizmus-ellenességével. Mond már el, hogy mi a fene olyan nagyon szánalmas? Vagy inkább fájó valami? Mert sértegetni az könnyen tudsz, de érvelni még mindig nem.

    Samu értelmes ember, nem vitatom. De hülyeséget csinált. Ott hagyta a jó állást, és rossz vonatra ült. Ilyen az élet. Ki mint veti ágyát.

    Identitásod egyébként miért szégyelled felfedni? Félsz valamitől? Nem gondolod, hogy nem vagy fair azzal, hogy névtelenül ítélsz el félkézzel mindenféle érvek nélkül?

Szólj hozzá